Sunday 22 February 2009

گفتگو با احسان یارشاطر

احسان یارشاطر: اندیشه ایجاد دانشنامه ایرانیکا نتیجه نیازی بود که برای چنین اثری حس می شد. من از دوران تحصیل در دانشکده متوجه این نقص بودم که مرجع دقیق و قابل اعتمادی برای کسب اطلاع از تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران در دسترس نیست. دائرة المعارف اسلام تا حدودی به این نیاز پاسخ می داد اما جزوه های چاپ دوم آن که به ایران می رسید، متوجه می شدم که با وجود فایده های بسیار، نقص های فراوانی هم دارد. نه تنها ایران باستان طبعا در آن مطرح نبود، بلکه مقالات آن درباره ایران پس از اسلام نیز عموما تفصیل کافی نداشت و بسیاری مطالب در آن ناگفته می ماند. این دو نکته انگیزه ای شد برای اندیشیدن چاره ای. پس از جلب همکاری عده ای از دانشمندانی که محقق مسایل ایران در نقاط مختلف دنیا بودند، شالوده دانشنامه ای درباره ایران ریخته شد که نخستین جزوه آن به نام «دانشنامه ایران و اسلام» در سال 1975 انتشار یافت.
Click Here

گفت و گوي خسرو شميراني با احسان يارشاطر


تورنتو 16 جون پذيراي پرفسور احسان يارشاطر،آفريدگار دانشنامه "ايرانيكا" خواهد بود و اين بهانه اي شد تا سراغ ايشان برويم. پرفسور با رويي گشاده و سخاوتي بي پايان گفت و گوي زير را ممكن ساخت
Click Here

Saturday 21 February 2009

پایگاه «زبان‌های درخطر جهان» در اینترنت افتتاح


یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه در آستانه روز جهانی زبان مادری مطابق با ۲۱ فوریه، سوم اسفندماه، نسخه اینترنتی اطلس «زبان‌های درخطر جهان» را افتتاح کرد.
Click Here

صفویان وهویت ایرانی

صفویان وهویت ایرانی
click Here

کابوسی به نام "فیس‌بوک"


اگر عضو "فیس‌بوک" هستید، بدانید که این سایت پرطرفدار تا ابد دست از سرتان برنخواهد داشت. به موجب یک قانون جدید از این پس هرگونه اطلاعات رد و بدل ‌شده در "فیس‌بوک" برای همیشه ماندگار خواهد بود، حتی اگر دیگر عضو آن نباشید.
Click Here

روز جهانی زبان مادری


۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری است. یونسکو برای حراست زبان‌های تحت فشار از دولت‌ها درخواست می‌کند که به حقوق این زبان‌ها احترام بگذارند. ایران به عنوان کشوری با تکثر زبانی، آیا به این درخواست یونسکو پاسخی داده است؟
Click Here